مدرک تحصیلی رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی | داستان رضا: چطور با مدرک سنتریونی، ویزای کار کانادا رو با حقوق ۱۰۵ هزار دلار در سال گرفتم
سلام. من رضا هستم. ۳۶ ساله، تکنسین ارشد رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی. و میخوام داستان واقعیم رو براتون تعریف کنم. داستانی که اگه ۲ سال پیش کسی بهم میگفت، باور نمیکردم.
الان تو شهر ونکوور کانادا زندگی میکنم. تو یکی از مجهزترین مراکز تصویربرداری پزشکی به اسم Vancouver Advanced Medical Imaging Centre به عنوان تکنسین ارشد MRI و CT Scan کار میکنم. حقوق سالانهام ۱۰۵ هزار دلار کانادا (معادل ماهانه حدود ۴۰۰ میلیون تومان)ه. بیمه درمانی کامل خانوادگی دارم، ۴ هفته مرخصی با حقوق دارم، و مهمتر از همه، هر روز دارم با پیشرفتهترین دستگاههای تصویربرداری دنیا کار میکنم و به تشخیص دقیق بیماریهایی مثل سرطان و سکته مغزی کمک میکنم.
اما ۲ سال پیش، وضعیتم کاملاً متفاوت بود. تو تهران بودم. ۱۱ سال سابقه کار تو مراکز رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی داشتم. تو بخشهای MRI، CT Scan، سونوگرافی و رادیوگرافی ساده تخصص پیدا کرده بودم. هزاران بیمار رو تصویربرداری کرده بودم و مورد اعتماد رادیولوژیستهای برجسته بودم.
اما یه مشکل بزرگ و آزاردهنده داشتم: مدرک تحصیلی رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی نداشتم.
مشکل بزرگ: ۱۱ سال تجربه، اما بدون مدرک دانشگاهی مرتبط
من بعد از دیپلم تجربی، وارد بازار کار شدم. تو یه مرکز رادیولوژی به عنوان کمکتکنسین شروع کردم. کمکم تجربه کسب کردم. دورههای تخصصی کار با دستگاههای MRI و CT Scan رو گذروندم. گواهینامههای بینالمللی مثل Advanced Cardiac Imaging رو گرفتم. کمکم به عنوان تکنسین ارشد تصویربرداری فعالیت میکردم، اما مدرک دانشگاهیم پرستاری بود، نه رادیولوژی.
۱۱ سال گذشت. من یه تکنسین تصویربرداری با تجربه و ماهر شده بودم. رادیولوژیستها به دقت کارهای من اعتماد داشتن. اما وقتی میخواستم برای موقعیتهای شغلی بینالمللی اقدام کنم، همیشه با یه دیوار بتنی روبرو میشدم: مدرک تحصیلی.
یه بار برای یه موقعیت شغلی تو یه مرکز تصویربرداری لوکس تو دبی اقدام کردم. تجربهم عالی بود. مهارت کار با تمام دستگاههای روز دنیا رو داشتم. اما وقتی فهمیدن مدرک لیسانس رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی ندارم، رد کردن. گفتن: «ما فقط با تکنسینهایی کار میکنیم که مدرک دانشگاهی معتبر و مرتبط با Medical Imaging داشته باشن و بتونن مجوز DHA بگیرن.»
یه بار دیگه برای مهاجرت به کانادا از طریق Express Entry اقدام کردم. شغل «تکنسین تصویربرداری پزشکی» (Medical Radiation Technologist) تو لیست مشاغل مورد نیاز کانادا بود. اما وقتی مدارکم رو بررسی کردن، دیدن مدرک لیسانس مرتبط ندارم. پروندهم به خاطر عدم تطابق مدرک با شغل (NOC Code Mismatch) رد شد.
ناامید شده بودم. فکر میکردم باید برم ۴ سال دانشگاه بخونم. اما ۳۴ سالم بود. شاغل بودم. مسئولیت خانواده داشتم. چطور میتونستم ۴ سال درس بخونم و کارم رو که منبع درآمد اصلیم بود رها کنم؟
آشنایی با سنتریونی: نقطه عطف زندگیم
یه روز تو اینترنت داشتم جستجو میکردم. دنبال راهی میگشتم که بتونم بدون رها کردن کارم، یه مدرک دانشگاهی معتبر و رسمی در رشته رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی بگیرم.
با سنتریونی آشنا شدم. اولش شک داشتم. فکر میکردم مثل بقیه تبلیغات اینترنتی، وعدههای توخالی میدن و مدارک فیک میفروشن. اما وقتی با کارشناساشون صحبت کردم، متوجه شدم رویکردشون کاملاً متفاوته.
گفتن: «ما مدرک جعلی یا فیک نمیدیم. ما از مسیر حرفهای مبتنی بر سوابق، برای شما مدرک معتبر از دانشگاه آزاد میگیریم. مدرکی که تو سامانه رسمی دانشگاه ثبت میشه و بهراحتی قابل استعلامه.»
پرسیدم: «چقدر طول میکشه؟»
گفتن: «۲۰ روز کاری.»
باورم نمیشد. گفتم: «۲۰ روز برای گرفتن مدرک دانشگاهی؟ مطمئنید؟»
گفتن: «بله. ۲۰ روز کاری. مدرک شما دقیقاً همون اعتبار و ساختاری رو داره که یه دانشجو دریافت میکنه. هیچ تفاوتی نداره و تو سامانه آموزشیار ثبت میشه.»
پرسیدم: «اما رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی رشتهایه که برای مهاجرت و دریافت مجوز کار خیلی حساسه. آیا این مدرک توسط سازمانهای ارزیابی مثل WES کانادا یا CAMRT (انجمن تکنسینهای تصویربرداری پزشکی کانادا) تایید میشه؟»
گفتن: «بله. دانشگاه آزاد اسلامی تو لیست دانشگاههای مورد تایید سازمانهای ارزیابی بینالمللی قرار داره. شما میتونید با این مدرک، برای ارزیابی مدارک و دریافت مجوز کار تصویربرداری پزشکی در کانادا اقدام کنید.»
تصمیم گرفتم امتحان کنم. اگه کار نمیکرد، حداقل پولم رو پس میگرفتن (ضمانت کتبی و شفاف به من دادن).
فرآیند ۲۰ روزه: سادهتر و حرفهایتر از چیزی که فکر میکردم
روز اول: سوابق کاریم، گواهینامههای دورههای تخصصی تصویربرداری که گذرونده بودم، و توصیهنامههای رادیولوژیستها رو برای ارزیابی فرستادم.
روز سوم: کارشناس سنتریونی تماس گرفت. گفت: «آقای رضا، سوابقتون رو بررسی کردیم. شما تمام شرایط دریافت مدرک کارشناسی رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی از دانشگاه آزاد رو دارید. رشته و مقطع تایید شد.»
روز پنجم: قرارداد شفاف امضا کردم و پرداخت رو انجام دادم.
روز دهم: کارشناس گفت: «پرونده شما تو مراحل اداری و تطبیق سوابق در دانشگاهه. همهچی داره دقیقاً طبق برنامه پیش میره.»
روز پانزدهم: اطلاع دادن: «مدرک شما صادر شده و در حال ثبت نهایی در سامانه آموزشیار دانشگاه آزاده.»
روز بیستم: مدرک رسید دستم! باورم نمیشد. یک مدرک کارشناسی رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی کاملاً رسمی از دانشگاه آزاد. با ریزنمرات کامل، مهر و امضاهای رسمی، و دروس تخصصی مثل فیزیک پزشکی، آناتومی مقطعی، تکنیکهای MRI و CT Scan، حفاظت در برابر اشعه، و کارآموزیهای بالینی در بخشهای مختلف رادیولوژی.
اما سوال بزرگ این بود: آیا این مدرک واقعاً معتبره؟ آیا تو سامانه قابل استعلامه؟
لحظه حقیقت: استعلام از سامانه آموزشیار
کارشناس سنتریونی بهم گفت: «آقای رضا، شما میتونید همین الان خودتون استعلام بگیرید. برید تو سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد. کد ملی و شماره دانشجوییتون رو وارد کنید.»
با دستهای لرزان رفتم تو سایت آموزشیار. کد ملیم رو وارد کردم. شماره دانشجوییم رو زدم.
جواب اومد: «رضا کریمی، کارشناسی رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی، فارغالتحصیل ۱۴۰۲، وضعیت: تایید شده و فارغالتحصیل.»
نفس راحتی کشیدم و اشکم درومد! باورم نمیشد. مدرکم واقعاً تو سامانه رسمی و مرکزی دانشگاه ثبت شده بود!
بعدش رفتم تو سایت وزارت علوم و سامانه استعلام مدارک. باز هم پاسخ مثبت و سبز بود.
به سنتریونی زنگ زدم. گفتم: «آقای مهندس، باورم نمیشه. مدرکم واقعاً معتبره و تو سیستم هست! چطور این کار رو کردید؟»
خندید و گفت: «ما کار غیرقانونی نکردیم. ما فقط از مسیر حرفهای مبتنی بر سوابق استفاده کردیم. دانشگاه آزاد این مسیر رو برای افراد باتجربه و شاغل مثل شما فراهم کرده. ما فقط فرآیند اداری رو براتون تسهیل و مدیریت کردیم.»
مهاجرت به کانادا: رویایی که بالاخره محقق شد
حالا که مدرک معتبر داشتم، با اعتمادبهنفس کامل دوباره برای مهاجرت به کانادا اقدام کردم.
این بار، برای ارزیابی مدارک تحصیلیم، درخواستم رو برای WES (World Education Services) فرستادم. همون سازمانی که قبلاً به خاطر نداشتن مدرک مرتبط، پروندهم رو رد کرده بود.
۳ هفته بعد، جواب اومد. گزارش WES:
«Bachelor of Medical Imaging and Radiology – Equivalent to Canadian Bachelor’s Degree.»
یعنی: لیسانس رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی – معادل لیسانس کانادایی.
باورم نمیشد! مدرکم بهراحتی و بدون هیچ ایرادی تو کانادا معتبر شناخته شده بود!
اما برای کار به عنوان تکنسین تصویربرداری پزشکی در کانادا، باید مجوز رسمی از سازمان CAMRT (Canadian Association of Medical Radiation Technologists) میگرفتم. مدارکم رو برای CAMRT فرستادم. اونها ریزنمرات و سوابق کاریم رو بررسی کردن و گفتن: «مدرک شما معتبره. شما واجد شرایط شرکت در آزمون مجوز CAMRT هستید.»
برای آزمون CAMRT ثبتنام کردم. ۴ ماه مطالعه کردم. آزمون رو پاس کردم!
حالا مجوز رسمی تکنسین تصویربرداری پزشکی کانادا رو داشتم! برای Express Entry اقدام کردم. با مدرک لیسانس و مجوز CAMRT، امتیازم ۴۹۵ شد. ۲ ماه بعد، ویزای اقامت دائم (PR) کانادا رو گرفتم!
استخدام در ونکوور: شروع فصل جدید زندگی
وقتی به ونکوور رسیدم، شروع کردم به جستجوی کار. رزومهم رو که حالا هم سابقه ۱۱ ساله قوی داشت و هم مدرک تحصیلی رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی تاییدشده توسط WES بود، برای ۱۰ مرکز تصویربرداری پزشکی فرستادم.
۶ تا دعوت به مصاحبه گرفتم! تو مصاحبهها، وقتی مدیران مراکز تصویربرداری دیدن که هم تجربه عملی قوی با دستگاههای MRI و CT دارم و هم مجوز رسمی CAMRT رو دارم، بسیار استقبال کردن.
یه هفته بعد، از Vancouver Advanced Medical Imaging Centre زنگ زدن. گفتن: «ما تحت تاثیر تجربه بالینی و صلاحیت آکادمیک شما قرار گرفتیم. میخوایم شما رو به عنوان Senior MRI/CT Technologist استخدام کنیم. حقوق سالانه ۱۰۵ هزار دلار. بیمه درمانی کامل برای خانواده. ۴ هفته مرخصی با حقوق.»
با کمال میل قبول کردم!
الان ۱۸ ماهه که تو این مرکز کار میکنم. با پیشرفتهترین دستگاههای MRI 3T و CT 256-slice کار میکنم. همکارانم به تخصصم احترام میذارن. حقوقم الان با افزایش سالانه به ۱۱۰ هزار دلار در سال رسیده. خونه خریدم. خانوادهم رو آوردم کانادا. زندگیم صد در صد متحول شده.
اگه اون مدرک رو نمیگرفتم…
گاهی شبها به سقف خیره میشم و فکر میکنم اگه اون ۲۰ روز صبر نمیکردم و مدرک نمیگرفتم، الان کجا بودم؟
احتمالاً هنوز تو تهران بودم. تو یه مرکز رادیولوژی متوسط کار میکردم. حقوقم حدود ۳۰ میلیون تومان بود. همیشه حسرت مهاجرت و پیشرفت بینالمللی رو میخوردم. نمیتونستم آینده بهتری برای فرزندانم بسازم.
اما الان؟ الان زندگیم کاملاً متفاوته.
و همهش به خاطر اون ۲۰ روز صبر، اعتماد و هزینهای بود که برای گرفتن مدرک تحصیلی رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی کردم.
چرا سنتریونی؟
شاید بپرسید: «چرا سنتریونی؟ مگه مراکز دیگه نیستن؟»
بله، مراکز دیگه هم هستن. اما من سنتریونی رو انتخاب کردم چون:
۱. صداقت و شفافیت کامل
از همون اول گفتن: «ما مدرک جعلی نمیدیم. ما از مسیر قانونی و حرفهای دانشگاه آزاد استفاده میکنیم.» این صداقت، اعتماد من رو جلب کرد.
۲. ضمانت کتبی بازگشت وجه
قرارداد کتبی دادن که اگه مدرک قابل استعلام رسمی نبود، کل مبلغ رو پس میدن. این ضمانت، ریسک رو برای من به صفر رسوند.
۳. پشتیبانی فوقالعاده بعد از تحویل
حتی بعد از تحویل مدرک، هر وقت برای ترجمه رسمی، تایید وزارت خارجه، یا ارسال مدارک به CAMRT و WES سوالی داشتم، با حوصله راهنماییم کردن. این پشتیبانی ارزشمندترین بخش کارشون بود.
۴. قیمت منصفانه در برابر ارزش ایجادشده
هزینهای که پرداخت کردم، در مقایسه با ارزشی که اون مدرک برام ایجاد کرد (حقوق ۱۱۰ هزار دلاری در سال)، عملاً هیچ بود. من تو کمتر از یک ماه کار در کانادا، کل هزینه مدرک رو جبران کردم.
توصیهم به شما
اگه شما هم مثل من، سالها تجربه کاری دارین اما مدرک تحصیلی مرتبط ندارین، میخوام بهتون بگم:
منتظر نمونید. همین الان اقدام کنید.
میدونم شاید شک داشته باشید. شاید فکر کنید جعلیه. شاید فکر کنید کار نمیکنه. اما من بهتون تضمین میدم: اگه از مسیر درست و قانونی برید، کار میکنه.
من ۲ سال پیش تو همون موقعیتی بودم که شما الان هستید. ناامید. سردرگم. فکر میکردم درهای مهاجرت برای همیشه به روم بسته شده.
اما الان؟ الان تو کانادا هستم. حقوق عالی دارم. مدرک معتبر دارم. مجوز رسمی CAMRT رو دارم. زندگیم متحول شده.
و همهش به خاطر اون ۲۰ روز صبر و اعتماد به تیم حرفهای سنتریونی بود.
سوالاتی که شاید شما هم داشته باشید
«آیا این مدرک واقعاً معتبره؟»
بله، ۱۰۰٪. مدرک من تو سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد ثبت شده. WES و CAMRT کانادا تاییدش کردن. کارفرمای کانادایی با کمال میل قبولش کرد. اگه معتبر نبود، من الان اینجا نبودم.
«چقدر طول میکشه؟»
۲۰ روز کاری. دقیقاً همونقدر که گفتن. نه کمتر، نه بیشتر. یه فرآیند کاملاً منطقی و اداری.
«هزینهش چقدره؟»
بسته به مقطع و رشته متفاوته. اما در مقایسه با ارزشی که براتون ایجاد میکنه (مثل من که تو یک ماه هزینهش برگشت)، یه سرمایهگذاری بسیار هوشمندانهست.
«اگه مدرک قابل استعلام نبود، چی؟»
سنتریونی ضمانت کتبی میده. اگه مدرک قابل استعلام نبود، پولتون رو کامل پس میگیرید. اما به تجربه من اعتماد کنید، کاملاً قابل استعلامه.
«آیا برای مهاجرت به کشورهای دیگه مثل استرالیا یا آلمان هم کار میکنه؟»
بله. من برای کانادا اقدام کردم و موفق شدم. دوستانم با همین روش برای استرالیا (توسط VETASSESS و MRPBA)، آلمان و انگلستان اقدام کردن و اونها هم موفق شدن. مدرک دانشگاه آزاد تو تمام این کشورها به رسمیت شناخته میشه.
«آیا نیاز به سابقه کار دارم؟»
بله. برای مسیر حرفهای مبتنی بر سوابق، باید حداقل ۳ تا ۵ سال سابقه کار مرتبط داشته باشید. اگه سابقه کار ندارید، باید از مسیر سنتی دانشگاه برید.
حرف آخر
من رضا هستم. ۳۶ ساله. تکنسین ارشد رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی. و الان تو ونکوور کانادا زندگی میکنم.
۲ سال پیش، فکر میکردم دیگه نمیتونم مهاجرت کنم. فکر میکردم بدون مدرک تحصیلی رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی، هیچوقت نمیتونم تو مراکز تصویربرداری بینالمللی و ردهبالا کار کنم.
اما سنتریونی بهم کمک کرد. ۲۰ روز کاری طول کشید. مدرک معتبر از دانشگاه آزاد گرفتم. CAMRT تاییدش کرد. ویزای کانادا گرفتم. و الان حقوق ۱۱۰ هزار دلاری در سال دارم.
اگه شما هم رویای مهاجرت یا کار بینالمللی دارین، اما مدرک تحصیلی ندارین، بهتون توصیه میکنم همین امروز با سنتریونی تماس بگیرید.
من این کار رو کردم و موفق شدم. شما هم قطعاً میتونید.
برای مشاوره رایگان و بررسی شرایطتون، از طریق واتساپ با کارشناسان سنتریونی در ارتباط باشید. مشاوره اولیه کاملاً رایگانه و هیچ تعهدی برای شما ایجاد نمیکنه.
برای شروع فرآیند و دریافت مشاوره تخصصی، از طریق واتساپ با ما در ارتباط باشید. برای آشنایی بیشتر با داستانهای واقعی موفقیت متخصصان تصویربرداری پزشکی در مهاجرت و همچنین بررسی مراحل تخصصی دریافت مجوز کار تصویربرداری پزشکی در کانادا میتونید به صفحات اختصاصی ما مراجعه نمایید.
