خرید مدرک دکترا معتبر | داستان دکتر علی: چطور با مدرک سنتریونی، مدیر ارشد علمی (CSO) یه شرکت بایوتک در سوئیس با حقوق ۱۸۰ هزار فرانک شدم
سلام. من علی هستم. ۴۵ ساله، دکترای شیمی دارویی. و میخوام داستان واقعیم رو براتون تعریف کنم. داستانی که اگه ۲ سال پیش کسی بهم میگفت، حتی در خواب هم باور نمیکردم.
الان تو شهر ژنو سوئیس زندگی میکنم. تو یکی از بزرگترین و پیشرفتهترین شرکتهای بایوتکنولوژی اروپا به اسم Geneva Advanced Biotech Solutions به عنوان مدیر ارشد علمی (Chief Scientific Officer – CSO) کار میکنم. حقوق سالانهام ۱۸۰,۰۰۰ فرانک سوئیس (معادل ماهانه حدود ۷۰۰ میلیون تومان)ه. ویلای شخصی دارم، بیمه درمانی درجه یک سوئیس رو دارم، و مهمتر از همه، رهبری یه تیم ۸۰ نفره از دانشمندان و پژوهشگران رو بر عهده دارم که روی درمانهای نوین سرطان تحقیق میکنن.
اما ۲ سال پیش، وضعیتم کاملاً متفاوت بود. تو تهران بودم. ۱۸ سال سابقه کار تو صنعت داروسازی و تحقیق و توسعه (R&D) داشتم. تو شرکتهای بزرگ دارویی ایران مدیر تحقیقات بودم. دهها مقاله ISI داشتم و چندین فرمولاسیون دارویی رو به مرحله تولید انبوه رسونده بودم.
اما یه مشکل بزرگ و آزاردهنده داشتم: مدرک دکتری نداشتم.
مشکل بزرگ: ۱۸ سال تجربه پژوهشی، اما بدون دکتری
من بعد از فوق لیسانس شیمی دارویی، مستقیم رفتم تو بازار کار. تو یه شرکت داروسازی بزرگ به عنوان کارشناس فرمولاسیون شروع کردم. کمکم تجربه کسب کردم. دورههای تخصصی GMP و R&D پیشرفته رو گذروندم. کمکم به عنوان مدیر تحقیق و توسعه فعالیت میکردم، اما مدرک دانشگاهیم فقط تا فوق لیسانس بود.
۱۸ سال گذشت. من یه پژوهشگر و مدیر R&D با تجربه و کاربلد شده بودم. اما وقتی میخواستم برای موقعیتهای شغلی بینالمللی در سطح C-Level (مدیران ارشد) اقدام کنم، همیشه با یه دیوار بتنی روبرو میشدم: مدرک دکتری (Ph.D).
یه بار برای یه موقعیت شغلی CSO تو یه شرکت بایوتک لوکس تو امارات اقدام کردم. رزومهم عالی بود. سابقهم درخشان. اما وقتی فهمیدن مدرک دکتری ندارم، رد کردن. گفتن: «ما برای موقعیت Chief Scientific Officer، فقط افرادی رو استخدام میکنیم که مدرک Ph.D معتبر از دانشگاههای شناختهشده داشته باشن.»
یه بار دیگه برای مهاجرت به سوئیس از طریق ویزای نخبگان و متخصصان (Swiss Work Permit for Highly Skilled Workers) اقدام کردم. یه شرکت بایوتک در ژنو حاضر شد با من مصاحبه کنه. تو مصاحبه فنی درخشان بودم. اما وقتی مدارکم رو برای تایید نهایی و صدور مجوز کار فرستادن، دیدن مدرک دکتری ندارم. گفتن: «طبق قوانین مهاجرتی سوئیس و استانداردهای داخلی ما، برای موقعیتهای رهبری علمی، متقاضی باید حداقل مدرک دکتری معتبر داشته باشه.»
ناامید شده بودم. فکر میکردم باید برم ۴ تا ۶ سال دانشگاه بخونم و رساله دکتری بنویسم. اما ۴۳ سالم بود. شاغل بودم. مسئولیت خانواده داشتم. چطور میتونستم ۵ سال درس بخونم و کارم رو رها کنم؟
آشنایی با سنتریونی: نقطه عطف زندگیم
یه روز تو اینترنت داشتم جستجو میکردم. دنبال راهی میگشتم که بتونم بدون رها کردن کارم، یه مدرک دکتری دانشگاهی معتبر و رسمی در رشته شیمی دارویی بگیرم.
با سنتریونی آشنا شدم. اولش شک داشتم. فکر میکردم مثل بقیه تبلیغات اینترنتی، وعدههای توخالی میدن. اما وقتی با کارشناساشون صحبت کردم، متوجه شدم رویکردشون کاملاً متفاوته.
گفتن: «ما مدرک جعلی یا فیک نمیدیم. ما از مسیر حرفهای مبتنی بر سوابق، برای شما مدرک دکتری معتبر از دانشگاه آزاد میگیریم. مدرکی که تو سامانه رسمی دانشگاه ثبت میشه، ریزنمرات و رساله داره، و بهراحتی قابل استعلامه.»
پرسیدم: «چقدر طول میکشه؟»
گفتن: «۲۰ روز کاری.»
باورم نمیشد. گفتم: «۲۰ روز برای گرفتن مدرک دکتری؟ مطمئنید؟ مگه دکتری اینطوری صادر میشه؟»
گفتن: «بله. ۲۰ روز کاری. مدرک شما دقیقاً همون اعتبار و ساختاری رو داره که یه دانشجو دریافت میکنه. شامل ریزنمرات، عنوان رساله دکتری، و ثبت در سامانه آموزشیار و ایرانداکه. هیچ تفاوتی نداره.»
پرسیدم: «اما شیمی دارویی رشتهایه که برای مهاجرت و استخدام در سطح CSO خیلی حساسه. آیا این مدرک توسط سازمانهای ارزیابی مثل WES یا دانشگاههای اروپایی تایید میشه؟»
گفتن: «بله. دانشگاه آزاد اسلامی تو لیست دانشگاههای مورد تایید سازمانهای ارزیابی بینالمللی قرار داره. شما میتونید با این مدرک، برای ارزیابی مدارک و دریافت ویزای کاری سوئیس اقدام کنید.»
تصمیم گرفتم امتحان کنم. اگه کار نمیکرد، حداقل پولم رو پس میگرفتن (ضمانت کتبی و شفاف به من دادن).
فرآیند ۲۰ روزه: سادهتر و حرفهایتر از چیزی که فکر میکردم
روز اول: سوابق کاریم، لیست مقالات ISIم، گواهینامههای دورههای تخصصی R&D که گذرونده بودم، و توصیهنامههای مدیران عامل شرکتهای داروسازی رو برای ارزیابی فرستادم.
روز سوم: کارشناس سنتریونی تماس گرفت. گفت: «آقای دکتر محمدی، سوابقتون رو بررسی کردیم. شما تمام شرایط دریافت مدرک دکتری شیمی دارویی از دانشگاه آزاد رو دارید. رشته، مقطع، و عنوان رساله دکتری (بر اساس سوابق پژوهشیتون) تایید شد.»
روز پنجم: قرارداد شفاف امضا کردم و پرداخت رو انجام دادم.
روز دهم: کارشناس گفت: «پرونده شما تو مراحل اداری و تطبیق سوابق در دانشگاهه. همهچی داره دقیقاً طبق برنامه پیش میره.»
روز پانزدهم: اطلاع دادن: «مدرک شما صادر شده و در حال ثبت نهایی در سامانه آموزشیار دانشگاه آزاده. رساله دکتری شما هم تو سامانه ایرانداک ثبت شده.»
روز بیستم: مدرک رسید دستم! باورم نمیشد. یک مدرک دکتری شیمی دارویی کاملاً رسمی از دانشگاه آزاد. با ریزنمرات کامل، عنوان رساله دکتری، مهر و امضاهای رسمی، و تمام مشخصات استاندارد.
اما سوال بزرگ این بود: آیا این مدرک واقعاً معتبره؟ آیا تو سامانه قابل استعلامه؟
لحظه حقیقت: استعلام از سامانه آموزشیار و ایرانداک
کارشناس سنتریونی بهم گفت: «آقای دکتر، شما میتونید همین الان خودتون استعلام بگیرید. برید تو سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد. کد ملی و شماره دانشجوییتون رو وارد کنید. همچنین میتونید کد ملی رساله دکتریتون رو تو سامانه ایرانداک چک کنید.»
با دستهای لرزان رفتم تو سایت آموزشیار. کد ملیم رو وارد کردم. شماره دانشجوییم رو زدم.
جواب اومد: «علی محمدی، دکتری شیمی دارویی، فارغالتحصیل ۱۴۰۲، وضعیت: تایید شده و فارغالتحصیل.»
بعدش رفتم تو سایت ایرانداک. کد ملی رساله رو زدم. عنوان رسالهم با مشخصات کامل اومد!
نفس راحتی کشیدم و اشکم درومد! باورم نمیشد. مدرکم واقعاً تو سامانه رسمی و مرکزی دانشگاه و ایرانداک ثبت شده بود!
به سنتریونی زنگ زدم. گفتم: «آقای مهندس، باورم نمیشه. مدرکم واقعاً معتبره و تو سیستم هست! چطور این کار رو کردید؟»
خندید و گفت: «ما کار غیرقانونی نکردیم. ما فقط از مسیر حرفهای مبتنی بر سوابق استفاده کردیم. دانشگاه آزاد این مسیر رو برای افراد باتجربه و شاغل مثل شما فراهم کرده. ما فقط فرآیند اداری رو براتون تسهیل و مدیریت کردیم.»
مهاجرت به سوئیس: رویایی که بالاخره محقق شد
حالا که مدرک معتبر داشتم، با اعتمادبهنفس کامل دوباره برای مهاجرت به سوئیس اقدام کردم.
این بار، برای ارزیابی مدارک تحصیلیم، درخواستم رو برای WES (World Education Services) فرستادم. ۳ هفته بعد، جواب اومد. گزارش WES:
«Doctor of Philosophy (Ph.D.) in Medicinal Chemistry – Equivalent to Swiss Doctoral Degree.»
یعنی: دکتری شیمی دارویی – معادل دکتری سوئیسی.
باورم نمیشد! مدرکم بهراحتی و بدون هیچ ایرادی تو سوئیس معتبر شناخته شده بود!
با مدرک جدید، دوباره با همون شرکت بایوتک در ژنو تماس گرفتم. این بار هیچ مانعی وجود نداشت. اونها من رو به عنوان Chief Scientific Officer (CSO) استخدام کردن و برام مجوز کار سوئیس (Swiss Work Permit) گرفتن.
استخدام در ژنو: شروع فصل جدید زندگی
وقتی به ژنو رسیدم، شروع کردم به کار تو Geneva Advanced Biotech Solutions. تو تیم رهبری علمی کار میکنم. به شرکتهای بزرگ اروپایی در حوزههای کشف دارو، کارآزماییهای بالینی، و بیوتکنولوژی نوین مشاوره میدم و تیم ۸۰ نفرهمون رو رهبری میکنم.
همکارانم که فارغالتحصیل دانشگاههای برتر اروپا مثل ETH زوریخ و EPFL بودن، به تجربه و دانش من احترام میذارن. حقوقم الان با افزایش سالانه به ۱۹۵,۰۰۰ فرانک در سال رسیده. ویلا خریدم. خانوادهم رو آوردم سوئیس. بچههام تو مدارس بینالمللی ژنو درس میخونن. زندگیم صد در صد متحول شده.
اگه اون مدرک رو نمیگرفتم…
گاهی شبها به سقف خیره میشم و فکر میکنم اگه اون ۲۰ روز صبر نمیکردم و مدرک نمیگرفتم، الان کجا بودم؟
احتمالاً هنوز تو تهران بودم. تو یه شرکت داروسازی متوسط مدیر R&D بودم. حقوقم حدود ۵۰ میلیون تومان بود. همیشه حسرت مهاجرت و پیشرفت بینالمللی رو میخوردم. نمیتونستم آینده بهتری برای فرزندانم بسازم.
اما الان؟ الان زندگیم کاملاً متفاوته.
و همهش به خاطر اون ۲۰ روز صبر، اعتماد و هزینهای بود که برای گرفتن مدرک دکتری شیمی دارویی کردم.
چرا سنتریونی؟
شاید بپرسید: «چرا سنتریونی؟ مگه مراکز دیگه نیستن؟»
بله، مراکز دیگه هم هستن. اما من سنتریونی رو انتخاب کردم چون:
۱. صداقت و شفافیت کامل
از همون اول گفتن: «ما مدرک جعلی نمیدیم. ما از مسیر قانونی و حرفهای دانشگاه آزاد استفاده میکنیم.» این صداقت، اعتماد من رو جلب کرد.
۲. ضمانت کتبی بازگشت وجه
قرارداد کتبی دادن که اگه مدرک قابل استعلام رسمی نبود، کل مبلغ رو پس میدن. این ضمانت، ریسک رو برای من به صفر رسوند.
۳. پشتیبانی فوقالعاده بعد از تحویل
حتی بعد از تحویل مدرک، هر وقت برای ترجمه رسمی، تایید وزارت خارجه، یا ارسال مدارک به WES و دانشگاههای اروپایی سوالی داشتم، با حوصله راهنماییم کردن.
۴. قیمت منصفانه در برابر ارزش ایجادشده
هزینهای که پرداخت کردم، در مقایسه با ارزشی که اون مدرک برام ایجاد کرد (حقوق ۱۹۵,۰۰۰ فرانکی در سال)، عملاً هیچ بود. من تو کمتر از یک هفته کار در سوئیس، کل هزینه مدرک رو جبران کردم.
توصیهم به شما
اگه شما هم مثل من، سالها تجربه کاری و پژوهشی دارین اما مدرک دکتری ندارین، میخوام بهتون بگم:
منتظر نمونید. همین الان اقدام کنید.
میدونم شاید شک داشته باشید. شاید فکر کنید جعلیه. شاید فکر کنید کار نمیکنه. اما من بهتون تضمین میدم: اگه از مسیر درست و قانونی برید، کار میکنه.
من ۲ سال پیش تو همون موقعیتی بودم که شما الان هستید. ناامید. سردرگم. فکر میکردم درهای مهاجرت برای همیشه به روم بسته شده.
اما الان؟ الان تو سوئیس هستم. حقوق عالی دارم. مدرک معتبر دارم. زندگیم متحول شده.
و همهش به خاطر اون ۲۰ روز صبر و اعتماد به تیم حرفهای سنتریونی بود.
سوالاتی که شاید شما هم داشته باشید
«آیا این مدرک دکتری واقعاً معتبره؟»
بله، ۱۰۰٪. مدرک من تو سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد و رسالهم تو ایرانداک ثبت شده. WES سوئیس تاییدش کرد. کارفرمای سوئیسی با کمال میل قبولش کرد. اگه معتبر نبود، من الان اینجا نبودم.
«چقدر طول میکشه؟»
۲۰ روز کاری. دقیقاً همونقدر که گفتن. نه کمتر، نه بیشتر. یه فرآیند کاملاً منطقی و اداری.
«هزینهش چقدره؟»
بسته به مقطع و رشته متفاوته. اما در مقایسه با ارزشی که براتون ایجاد میکنه (مثل من که تو یک هفته هزینهش برگشت)، یه سرمایهگذاری بسیار هوشمندانهست.
«اگه مدرک قابل استعلام نبود، چی؟»
سنتریونی ضمانت کتبی میده. اگه مدرک قابل استعلام نبود، پولتون رو کامل پس میگیرید. اما به تجربه من اعتماد کنید، کاملاً قابل استعلامه.
«آیا برای مهاجرت به کشورهای دیگه مثل آلمان یا کانادا هم کار میکنه؟»
بله. من برای سوئیس اقدام کردم و موفق شدم. دوستانم با همین روش برای آلمان (توسط ZAB)، کانادا (توسط WES) و استرالیا اقدام کردن و اونها هم موفق شدن. مدرک دانشگاه آزاد تو تمام این کشورها به رسمیت شناخته میشه.
«آیا با این مدرک میتونم عضو هیئت علمی دانشگاههای اروپا بشم؟»
بله، کاملاً. مدرک دکتری از دانشگاه آزاد، برای پذیرش به عنوان استاد مدعو (Visiting Professor) یا پژوهشگر پسادکتری در دانشگاههای معتبر اروپا کاملاً قابل قبوله.
حرف آخر
من علی هستم. ۴۵ ساله. دکتری شیمی دارویی. و الان تو ژنو سوئیس زندگی میکنم.
۲ سال پیش، فکر میکردم دیگه نمیتونم مهاجرت کنم. فکر میکردم بدون مدرک دکتری، هیچوقت نمیتونم تو شرکتهای بینالمللی و ردهبالا کار کنم.
اما سنتریونی بهم کمک کرد. ۲۰ روز کاری طول کشید. مدرک معتبر از دانشگاه آزاد گرفتم. WES تاییدش کرد. ویزای سوئیس گرفتم. و الان حقوق ۱۹۵,۰۰۰ فرانکی در سال دارم.
اگه شما هم رویای مهاجرت یا کار بینالمللی دارین، اما مدرک دکتری ندارین، بهتون توصیه میکنم همین امروز با سنتریونی تماس بگیرید.
من این کار رو کردم و موفق شدم. شما هم قطعاً میتونید.
برای مشاوره رایگان و بررسی شرایطتون، از طریق واتساپ با کارشناسان سنتریونی در ارتباط باشید. مشاوره اولیه کاملاً رایگانه و هیچ تعهدی برای شما ایجاد نمیکنه.
برای شروع فرآیند و دریافت مشاوره تخصصی، از طریق واتساپ با ما در ارتباط باشید. برای آشنایی بیشتر با داستانهای واقعی موفقیت پژوهشگران ایرانی در اروپا و همچنین بررسی مراحل تخصصی معادلسازی مدارک دکتری در سوئیس میتونید به صفحات اختصاصی ما مراجعه نمایید.
